Prečo sme vznikli? 

V rokoch 2007 - 2010 som (Martin Bendík, konateľ) zabezpečoval chod jedného e-shopu. Postupom času sme vo firme prevádzkujúcej daný e-shop začali čoraz viac uvažovať o komplexnej úprave obchodných podmienok ako aj posilnení e-shopu na trhu tzv. trustmarkom. Okrem samotných advokátov poskytujúcich výhradne právne služby v roku 2008  na trhu existovala iba jediná spoločnosť, ktorá sa zaoberá komplexnejšie danou problematikou avšak jej ceny boli rádovo v tisíckach slovenských korún. Z toho dôvodu som začal uvažovať pre chýbajúcu konkurenciu o tom, aby som začal poskytovať služby pre prevádzkovateľov e-shopov, ktorá však bude pre každého prevádzkovateľa internetového obchodu cenovo priateľná. A takto sa začala rodiť myšlienka projektu NAKUPUJBEZPECNE. 

 

Spomínate rok 2008, ale prvé certifikované e-shopy boli až v roku 2010. Prečo je teda taký veľký časový odstup? 

Samotná certifikácia bola spustená až v roku 2010, kedy sme získali prvých klientov pre našu službu. Certifikácii však predchádzalo kompletné naštudovanie si a dokonalé osvojenie spotrebiteľskej problematiky a s tým súvisiacich zákonov. Prvotná fáza však spočívala s konzultáciami s viacerými advokátmi a právnikmi ohľadom takejto služby. Nasledovali ďalšie kroky, ako príprava internetovej stránky, Pravidiel certifikácie, spravovanie interného informačného systému ako aj vypracovaniu súborov dokumentov pre klientov, ktoré sú im poskytované aj v súčasnej dobe avšak zabezpečujeme ich aktuálnosť. 

Sú poskytované služby spoplatnené? 

Áno, certifikácia je spoplatnená. Cenu sme sa však snažili nastaviť tak, aby bola optimálna pre prevádzkovateľov e-shopov a zároveň aby nám pokrývala náklady (vzdelávanie, pracovné stretnutia, chod kancelárie). ktoré máme s certifikáciou. Cena certifikácie je 60 € pre prvý rok a pre ďalšie roky je vo výške 45 €. Chcem však povedať, že certifikát je platný jeden rok - 365 dní od vydania, a nie je teda fixovaný na dátum úhrady za certifikáciu. Čo je však pre nás dôležitejšie, cenu certifikácie sme sa priamo v našich Pravidlách certifikácie zaviazali nezvyšovať. Teda klientom garantujeme cenu, že túto nezvýšime. 

 

Vidíte vývoj v oblasti legislatívy, ktorého sa aj zúčastňujete, ako však na tieto zmeny reagujú prevádzkovatelia e-shopov? 

Naším klientom zasielame informácie k zmenám zákonov. Naši klienti pristupujú k zmenám veľmi svedomito a na zmeny zákonov reagujú veľmi promptne, podľa toho čoho sa úprava týka. Napríklad koncom roka 2013 naši klienti registrovali informačné systémy na Úrade na ochranu osobných údajov. Môžem povedať, že niektorí klienti nás kontaktovali niekoľko dní po schválení Zákona o ochrane osobných údajov. 

Avšak na základe e-mailov od spotrebiteľov, ktorí nás žiadajú o pomoc získavame informácie aj o nepoctivých predajcov, buď sa jedná o to, že zaplatia za tovar vopred, predávajúci s nimi už ďalej nekomunikuje alebo majú problém pri riešení reklamácie. Našťastie nezaznamenali sme žiaden takýto e-mail, ktorý by sa týkal naších klientov. O to viac ma teší skutočnosť, že s klientami máme skôr neformálnejší vzťah a telefonicky sa s niektorými rozprávame aj desiatky minút.

 

 

Máte aj nejaké záporné ohlasy na vašu činnosť?

Naša práca je predovšetkým práca s ľuďmi. Stretávame sa preto aj s názormi ľudí, že  naša služba je pre nich nepotrebná, nakoľko podľa ich slov sú ich obchodné a reklamačné podmienky úplne v poriadku v súlade so zákonmi. No práve u týchto prevádzkovateľov boli najväčšie nedostatky. 

Máme však aj skúsenosti s tým, že niektorí prevádzkovatelia e-shopov si na svoje stránky uviedli naše logo, že ich e-shop je certifikovaným, hoci certifikát nemali a ani o certifikáciu nežiadali. Týchto prevádzkovateľov sme preto vyzvali aby logo odstránili, nakoľko ho využívajú neoprávnene. Niektorí z nich výzvu neuposlúchli, preto súd vydal predbežné opatrenie a momentálne čakáme na ukončenie posledného súdneho sporu. Dva takéto súdy sme už vyhrali. 

Druhou vecou je skutočnosť, že naša spoločnosť si uložila za cieľ vypracovať vzorové všeobecné obchodné a reklamačné podmienky, ktoré sa stále dopĺňajú podľa legislatívy. Na druhej strane však sa stretávame, že veľmi veľa internetových obchodov tieto obchodné a reklamačné podmienky kopíruje, čim porušujú autorské práva našej spoločnosti. Preto takýmto prevádzkovateľom e-shopov zasielame výzvy, na ich zmenu, alebo aby si e-shop certifikovali, nakoľko naši klienti majú v k týmto dokumentom prístup. Prevádzkovatelia však argumentujú, že zákony sú rovnaké, a preto nič nekopírujú, no aj z toho dôvodu naše podmienky neobsahujú priame časti zákonov ale iba napríklad odvolávky na konkrétne zákony. 

 

Ako vnímate súčasnú legislatívu v oblasti e-commerce? 

Zákony sa postupne upravujú vzhľadom aj na úpravy smerujúce z Európskej komisie a Európskeho parlamentu. V tejto časti veľmi nedokážeme ju veľmi tvoriť avšak dokážeme pripomienkovať návrhy a zapájať sa do verejných konzultácií. Národná legislatíva prechádza taktiež dynamickými zmenami (posledný zákon č. 102/2014 Z.z.), ktorý však čiastočne prevzal Smernicu EÚ v oblasti zásielkového predaja. Zákon konečne uložil spotrebiteľom aj určité povinnosti. Podľa nás však by bolo vhodné ak by štátne orgány otvorili širšiu odbornú diskusiu k úprave zákonov ako jedného celku napr. Spotrebiteľského zákonníka, ktorý pripravuje Ministerstvo hospodárstva SR. 

 

Je možné sa s Vami aj osobne stretnúť? 

Častokrát nás klienti navštevujú aj v našej kancelárii, ktorú máme v Poprade. Veľmi radi Vás uvítame v našej kancelárii v Poprade - Veľkej, ul. Na letisko 2088/15. Odporúčame Vám si vopred s nami dohodnúť osobné stretnutie. 

 

      

  

  

 

  

Mgr. et Bc. Martin Bendík - konateľ  

0908 / 801 847

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.  

 
Telefónny kontakt0944 111 530
KomunikáciaE-mail / online / telefón
PôsobenieNa celom území SR