V poslednej dobe sme sa stretli s viacerými požiadavkami ohľadom zmluvnej pokuty za nedodržanie povinností zo strany kupujúceho, ktoré vznikne pri neprevzatí tovaru od prepravcu alebo pri osobnom odbere. A zároveň Vám toto vytýkala a spoločnosť tváriaca sa že certifikuje e-shopy. Preto Vám prinášame nasledovné informácie čo Vám odporúčame vykonať. 

Kto používal naše vzorové obchodné a reklamačné podmienky, stretol sa možnosťou uvedenia "zmluvnej pokuty", hoci táto bola špecifikovaná v obchodných podmienkach ako náhrada škody pri porušení zmluvnej povinnosti (prevziať objednaný tovar), rozhodli sme sa k tomuto vydať usmernenie a zároveň upraviť znenie obchodných podmienok, podľa ktorého odporúčame i Vám si upraviť znenie časti obchodných podmienok ohľadom zmluvnej pokuty. 

Zmluvná pokuta je určita paušalizovaná náhrada, nárok na ktorú vzniká pri nesplnení si určitých povinností jednou zo strán, pričom Občiansky zákonník pojednáva i o tom, že nie je potrebné preukázať vznik škody. Keďže zákon zakazuje zmluvnú pokutu dojednať inak ako písomné, my sme však zmluvnú pokutu uviedli ako náhradu škody ktorá vznikne pri neprevzatí tovaru, čo bolo v obsahu špecifikované. Avšak po konzuláciách s niekoľkými sudcami, ktorí vyjadrili nejednoznačnosť či sa jedná o zmluvnú pokutu priamo alebo sa jedná o náhradu škody, ktorá ale bola vyjadrená "pre každého rovnako" rozhodli sme sa túto položku upraviť, a prosíme Vás aby ste aj vy súčasné znenie nahradili uvedeným znením na konci tohto článku. 

Náhrada škody narozdiel od zmluvnej pokuty je najlepšie vyčíslovaná podľa okolností konkrétného prípadu (reálnych nákladov), keďže podľa okolností jednotlivého prípadu táto náhrada škody môže byť v inej peňažnej sume a preto paušaliovaná náhrada pre každého rovnaká, nebolo najvhodnejším riešením. Preto náhradu škody nie je vhodné paušalizovať konkrétnou sumou. Pri náhrade škody môžete žiadať i ušlý zisk. A zároveň celú výšku škody viete ľahko preukázať (napr. faktúrami od dodávateľov). 

 

Znenie obchodných podmienok po úprave: 

 

Článok XII.

Náhrada škody pri neprevzatí tovaru

1. Predávajúci má právo na náhradu škody (podľa ust. § 420 a nasl. Občianskeho zákonníka), v prípade že si kupujúci objednal tovar, ktorý nestornoval resp. neodstúpil od zmluvy a zároveň od dopravcu neprevzal tento tovar alebo po výzve predávajúceho si v prípade zvolenia osobného odberu tovar neprevzal v určenej lehote na odber. Týmto konaním kupujúci porušil svoju povinnosť uvedenú v čl. X bod 2. písm, a), podľa ktorého je kupujúci povinný prevziať objednaný tovar. 

2. Pri určovaní výšky náhrady škody, predávajúci berie do úvahy predovšetkým dopravné náklady a s tým spojené poplatky v prípade zaslania tovaru, náklady spojené s balením, expedíciou a administráciou objednávky ako aj všetky ostatné náklady, ktoré mu vznikli s realizáciou predmetnej objednávky a zároveň má právo si účtovať i ušlý zisk. 

3. Predávajúci má právo aj neuplatniť si právo na náhradu škody alebo si uplatniť toto právo len z časti. 

 

 

Telefónny kontakt0944 111 530
KomunikáciaE-mail / online / telefón
PôsobenieNa celom území SR 

 

Uložiť
Cookies nastavenia
Používame súbory cookies na na zlepšienie vášho zážitku z našej stránky. Ak si neželáte ukladať tieto súbory môžete ich odmietnuť ale stránka sa Vám nemusí korektne zobrazovať.
Akceptovať všetky
Zamietnuť všetky
Analytics
Nástroj na meranie správania užívateľov a pochopenie čo návštevníkov zaujíma.
Google Analytics
Prijať
Odmietnuť